11 dec. 2012

Dagens goda gärning.

Jag och två andra går förbi en 30-isch-årig man som sitter och slirar med sin bil på samma kvadratcemtimetrar i hopp om att bilens däck helt mirakulöst skall få grepp efter att slirat tillräckligt länge. Do´h! Jag säger högt till de två andra "Ja kan int skåda på en tokde amatör" och går fram till chaufförs fönstret. Han öppnar och jag frågar om han behöver hjälp, han (finne, ofcourse) svarar "vi ska se". Bryr mig inte så mycket om hans hopp om att kunna slira sig loss och börjar förklara åt honom att han måste svänga på däcken och backa tillbaka för att få snö under ist för is. Han gör ett försök men lyckas inte direkt eftersom han tydligen inte förstår att man måste smyga sig fram. Till sist vinkar jag till mig de två andra och vi är tvungen att skuffa bort honom från den 5cm höga snödrivan som höll på förstöra mannens dag. "Tack!" sa han och körde iväg.

Två saker lämnade jag att tänka på efteråt:

1. Undrar jysst hur pinsamt han tyckte det var att en brud i snickarbyxor (var på matpaus från skolan) kom och berättade åt honom hur han skall köra bil?

2. HUR är det möjligt att en 30-isch-årig man från  Finland, som högst antagligen måste ha kört bil i minst 10 vintrar inte vet hur man skall bete sig med bil i vinterlandskap? Det gör mig på riktigt rädd att röra mig i trafiken.


1 kommentar:

  1. Vissa lär sig aldrig... eller så tror de helt enkelt att gasa och slipa fram blankis är det bästa sättet!

    SvaraRadera