5 sep. 2012

Praktiken har börjat

Nåja äntligen, internet har inte velat medarbeta på några dagar, men nu fick jag kontakt. Tre första dagarna på praktiken är nu avklarade. Jag är då altså på Arkitekturpsykologi Mellomrom, en inredningsbyrå som inreder med psykologisk synvinkel, typ. När jag bad min handledare förklara så sa hon "eh, ja vi vet ju knappt själva vad vi gör". Sååattäh.
Vad tycker jag då? Eh? Helt okej, svårt att säga riktigt ännu för det är vädligt lite att göra där för tillfället så jag har fått ordna upp en miljon bilder (okej, överdriver lite) i olika mappar för att det lättare att hitta sen när det skall göras presentationer till företagen. Som tex kontorsstolar, belysning, kontorlandskap, mellanväggar, foliering osv..
Sen har jag också fått i uppgift att söka efter möjliga kunder som de kan ta kontakt med. Rolig uppgift men väldigt svårt för att a) Jag inte riktigt förstår Norskan fullständigt b) Inte kan över huvudtaget något om Bergen och Norges företag c) inte direkt vilka typ av företag de riktar sig till och hur många anställda de är.
 Men det positiva är att jag har lärt mig sjukt mycket om området och olika företag i nejden plus att jag sitter och google translatear allt som jag inte förstår i hopp om att lära mig ett och annat ord. Många ord är lite småroliga, håller på att sammanställer en lista på Norska ord som jag tänkte publicera i något skede, håll utkik! 

På väg till praktikplatsen är det en 2,5km lång nerförsbacke men en höjdskillnad på ca.200m. Jag lovar, hade jag en cykel hade jag varit framme på 5min, när jag går tar det ca.25 min. Det ser till och med ut som att sniglarna får upp bra fart i nerförsbackarna. Men sen då när man skall hem är det 2,5km uppförsbacke. Huh. Men jag ser det som en utmaning eller mera som så att jag slipper göra styrketräningsövningar/utfallssteg när jag tränar, det får jag minsann på köpet på vägen hem varje dag.

Ser ju inte så brant ut här men det ÄR.

Lyktstolpen ska då visa det lodräta läget.

Skulle vara intressant med en pulka här på vintern.

Glömde nämna att det ingår 150 trappsteg på ett ställe bara för att underlätta, skulle inte gå att göra en väg så brant.

Tänkte också visa hur det ser ut från mitt fönster, jag kan titta ut och bestämma hur mycket det regnar beroende på hur lågt/högt molnen är. Detta är då Ulriken som syns, och när man ser hela berget så regnar det inte alls eller eventuellt lite duggregn men detta är bra väder.

Uppehåll

När det ser ut så här så regnar det, så där lagom mycket, men inte så farligt att man inte vågar gå ut.

När huset i princip är innuti molnen så vill man helst inte alls gå ut. Då regnar det. Hårt! På den här bilden skulle man knappt kunna tro att det finns ett berg utanför fönstret.

Jag har inte gett upp hoppet ännu, jag tror faktiskt att Bergen kan erbjuda fint väder också. Snälla. Annars kan visiten här bli väldigt tung.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar