2 sep. 2012

Turist, javisst!

Igår var jag gåendes till centrum av Bergen, den gamla delen av Bergen, dit alla turister som besöker staden drar sig. Som tur var så regnade det inte på flera timmar, först när jag började gå tillbaka till hostellet en 4 tiden började det småregna. 

Kameran var ju med förståss..

När jag kom in till centrum såg jag en stor folksamling, en massa tält och Tv2 som filmade. Har ingen aning om vad de gör men någon typ av fotbollsturnering pågick..in i en brottningsring. De sköt bollen mot en av väggarna och så skrek de och hoppade runt. Jag förstod ingenting så jag gick därifrån.

Gågatan. Den är till och med relativt platt, bara lite motlut.

Turistattraktionen "Fishmarket"

Alla hus i den gamla delen av stan är ihopbyggda med varandra, och vägarna är smala. Men jag kan förstå hur de tänkte i tidernas begynnelse när de började att bygga sivilasiation runt hamnen. "NU hör ni, nu tar vi vara på varje kvadratmeter platt mark som finns!"

I souvenirbutikerna finns en massa troll. Troll som håller en norsk flagga, troll som sitter i vikingabåtar, troll som e glada.. you name it

En del vackrare och en del fulare..

Den berömda "Bryggen", googla Bergen och du får 99% säkert fram en bild på Bryggen.  Väldigt, väldigt gamla hus.  Det som syns är från 1700-talet(efter en brand) men en del som är gjort i sten inne, bakom och under husen är enda från 1400-talet. Imponerande.

Mellan husen på Bryggen, det är som att gå tillbaka några hundra år i tiden.

Bara för att jämföra med brunnslocken hemma...

Int precis laga igår.

Gammelgäddan?

En konstnär som gjort ett dockhus med inredning som heter duga. Det får mina egna miniatyrmodeller i skolan att se ganska värdelöst barnsliga ut :) Så sjukt proffsigt gjort.

Vet inte vilken skala det är men skulle gissa på 1:50(?)

Hela dockhuset.

Nu har det slutat regna, eller det är upphåll. Borde försöka mig på en springtur så länge det går, eller snarare backträning, finns inte många raksträckor här halvvägs uppe till Ulriken. Jag ska bli kung på backar efter efter min vistelse här. Skådett :)

3 kommentarer:

  1. FIIAAA! hur gåår de!? värst va du e aktiv med kameran. själv orkar jag knappt ta fram den! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kaitsuuuu :) Går nog bra, men kænner mig vældigt okompetent før jobbet. Men de e vel så de e att vara praktikant antar ja :p Hur går de sjælv? Fattar du va dom sæger dær borta? Får du gøra nå kul?

      Radera
  2. haham ja fattar int ngo!. okej nu börjar de gå en aning bättre, men då ja kom så va ja heeelt ute :D ja har ett antal mindre uppgifter, ingen möbel ännu iaf som ja får planera på, men de e nog kul faktiskt! haha, jo, så e de nog tyvärr att vara praktikant, helt ute med allt :P

    SvaraRadera