7 okt. 2012

Sunnuntai=lepopäivä

Söndag då igen. Jag kan nästan slå vad om att tiden i Bergen tickar snabbare än i hela Finland. Jag hinner inte med. Alls. Men det är väl bara ett gott tecken på att jag inte vantrivs antar jag. Men om sanningen skall fram så börjar jag faktiskt längta efter moderskeppet till Ruisleipä, Oltermanni, Juhla Mokka och kvarg(inte föra att kvarg är finskt utan för att det inte säljs i Norge vad jag vet av, närmaste man kan komma är Skyr vilket inte är alls samma sak egentligen). Kanske jag hör hemma i det associala, alkoholstinna plattlandet iaf, jag håller på att läsa boken "extremt platt och otroligt nära", en bok som beskriver Österbotten. Det som om och om kommer fram i boken är den hat-kärlek många känner för österbotten, man vill inget hellre än att slippa därifrån men när man väl är borta så längtar man hem. Sorligt men sant. Jag börjar alltså få ganska nog av regnväder och uppförsbackar nu, vart man än ska så är det en kamp, nu t.ex. har jag suttit och mentalt förberett mig på att gå iväg till butiken för att köpa choklad(söndag=chokladdag), vägen dit är max en kilometer och på vägen dit är det nedförs så det går bra, men sedan när man skall hem igen tar det liksom stopp. Motion i all ära men på söndagar är vilodag, jag vill bara ligga på rygg och se på gamla serier. Piste.

Itt na marras, slut ti pyyl å lyft på röven!

Så nu stiger ja upp å drar på mig regnkläderna. CHOKOOO :) Sedan skall jag ligga strykeflat på sängen resten av dagen.

PS. Jag nämnde tidigare något om att jag eventuellt skulle få åka till Oslo sista veckan av praktiken. Nu är det bestämt, resan bokad, flyget från oslo beställt så nu vet jag med säkerhet att det blir av. Jippi. Vilket betyder att det bara är två veckor kvar i Bergen. Sjukt snabbt har det gått, har nu varit här i sex veckor, känns som tre max fyra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar