31 aug. 2012

Ulriken

Idag skiner solen. Idag. Inte imorgon och enligt vädret inte de kommande 4dagarna heller, så idag gällde det. Skall jag upp på Ulriken så ska jag det idag tänkte jag, fastän jag kanske inte riktigt är frisk ännu. Jag kan ju gå i ett lugnt tempo..... jag...lugnt tempo...joojoo...
Dit upp skall jag.. 643m över havet, härifrån ca. 400m stigning, vilket betyder att Hostellet ligger ca.240m.ö.h.

Vet inte om det  är en gammal fors eller om det bara är här vattnet kommer ner från bergen när det regnar, men här  gick stigen iaf.

Det gällde att ha tungan rätt i munnen.

Varierande terräng.


Halvvägs upp.

sjö..

Närmare toppen blev det lite plattare.

Utsikt bort från Stan.

Högst upp.. men härifrån såg man bara bergskjedjorna.

Efter regn kommer solsken.. men efter regn blir det också lerigt.

Därifrån kom jag, typ rakt ner.. undrar om jag kanske inte tog den lättaste vägen :p

Där fingerspetsen pekar ligger mitt Hostell.

Från utkiksplatsen, dit också Ulriksbanen(linbana för de som inte vill gå upp) kommer. Här ser man Bergen Centrum.

Turister...

Det blåste ganska rejält där uppe så det var tur att jag hade jackan med.

Helt sjukt bussian utsikt. He e no anat än Kakkodunttin i Nykaabi  dehär kan ja birätt.

För att kunna beskriva hur hårt det blåste..

Bääähäähä sto å käka gräs lite här och var uppe på toppen.


Dethär är då på ca. 600 meters höjd..

Kladdi-kladd

3 timmar senare var jag ner igen. Kan konstatera att bergsklättring är bra träning åt alla muskelgrupper i hela benen. Uppförs är det som att man gör ca. 1 000 000 enbens knäböj, väl uppe tränas balansen och speciellt i fötterna och nerför kan man inte slappna av för en sekund utan måste hela tiden bromsa för att inte rulla ner som en köttbulle. Me like. Skall no ta och bestiga Ulriken minst en gång i veckan tror jag. Riktit roligt det här, och belöningen i form av utsikten när man kommer upp är inte dålig.

1 kommentar:

  1. Alexandra S2012-09-02 18:04

    Va rolit me myki bildre, fortsäti så :) Ha de bra!

    SvaraRadera