10 mars 2013

Retroskidning

Vintern cirka 2008 var senast jag stod på ett par skidor, så igår tänkte jag ge dem en ärlig chans på nytt. En rättvis sådan blev det kanske inte, skidorna som ni ser på bilden här under är från förra århundradet, ca. 70-tal skulle jag kunna gissa, bindningen från runt sekelskiftet och stavarna.. tja, who knows? Och till råga på allt fanns det kvar gammal "tejpning" under skidorna från x antal vintrar tillbaka. Jag har så där smått tänkt att jag nog skall skida vasaloppet någon gång inom en när framtid, si sådär inom fem år kanske. Tror bestämt att jag behöver en uppdaterad version av skidutstyrsel om jag skall komma i mål på tiden under ett dygn.

Som ni kanske förstår var det inte lekande lätt. Jag packade skidorna i bilen och körde ner till sjön, (Andeschöön som man sejr i Nykaabi), för att glida runt på isen en stund och njuta av det soliga vädret och de 5 minusgraderna. Jepp, morjens bara. Blåste så hårt ute på isen att hjärnan nästan stannade, det blev en kort tur ut till "hålman" mitt emot hamnen. Packade in skidorna i bilen igen och körde till elljusspåret (eljuspåri som man sejr i Nykaabi, börjar snart seriöst fundera på vad vår dialekt har för problem med artikulationer) för att se om det gick lättare i spår. 3 km klassiskt ("klassiskt".. my ass..) blev det där, själva skidstilen skulle säkert piggat många upp med ett gott skratt, ingen aning om hur man borde röra på armar och ben i takt med varandra. Det som var lite fashinerande dock var att mina 70-tals skidor var så pass långa att i de snävaste svängarna rymdes skidorna inte i spåret utan åkte ut och skrapade kanten. Haha. Dags att uppdatera månne?
Tittar man riktigt riktigt noggrant kan man se hamnen där borta

Ordet Karhu har haft en helt annan innebörd de senaste 10 åren än ett par skidor..

Klädsel: Halsduk som är bunden runt huvudet och sedan snurrats runt halsen. H&M pilotbrillor. Lillebrors vindtätsjacka från, ingen kommer ihåg, år tillbaka. Tjocka tovade vantar som en tant stickat och säljde på Juthbackamarknaden. Vinter löpartightsen syns inte på bilden men de var det enda som faktiskt passade till aktiviteten.

båtbrygga inne i hamen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar