10 aug. 2012

Konstens natt

Enda sedan jag var 18 år och första gången precis hade bosatt mig i Vasa har jag hört talas om Konstens natt i Vasa och hur roligt det är den kvällen. 7 år senare, första gången jag inte jobbat på konstens natt eller dagen efter så fick jag uppleva det.

Om det nu var så häftigt som alla påstått så vet jag inte, det är lite som kulturnatten i Nykaabi. Programmet under kvällen är inget att hurra över, men stan är full av folk, bekanta, kompisar och släktingar så man är mest ut för att prata med allohopa. Och om man inte är från Vasa så känner man inte så många så man går mest runt i folkmassan. Petra och Pia kom hit nån gång mitt på dagen och vi gick runt i lite olika affärer, åt på 1r+h och satt vid Franks café på torget en stund. Senare kom Annichen och Jak till stan och vi mötte upp med Annichens kompis Maria, och det blev ett till besök till 1r+h. Om någon undrar så görs stans godaste lammfärsburgare vid 1r+h, och att både personal och inredning är trevligt där så återkommer man gärna, fast på samma dag :)
Nina med stans mest gravida mage kom dit, babyn var planerad till i söndags men det brydde sig inte hon i när hon valde att ta cykeln(!!!) till stan från Smedsby. "Det är ju så fint väder idag" tyckte hon när vi frågade för det första hur hon orkade cykla och för det andra hur man tar sig upp på en cykel med en sån stor mage. Tuff brud!
Petra och Pia var trött efter dagens vandrande och sökte sig hemåt. Annichen och Jak gick också hem, Jak för att sova och Annichen för att kolla på OS. Nina var trött, med all rätt, så hon gick också hem småningom. Jag och Maria hann till Gustav Wasa på öppet hus, DOM på antitalent show, till Sandö på Halfmoon party och tillbaks till DOM och något punkband. Linn och hennes kompisar dök upp och efter en stund var det Maria som var tvungen att gå hem mot sin egen vilja ,för att orka upp till jobbet nästa morgon. Hängde med Linn o co. och skulle ta ut pengar för att kunna köpa lakrits/vårrullar, men alla OTTO automater i hela stan var ur bruk(?), fiffigt med tanke på att alla stånd på torget krävde cash. Nåja, skramlade ihop småpengar till några vårrullar och sa hejdå till Linn o.co. för att möta upp med Lintsukka som precis slutat jobbet. Lite vårrullar, ett vinglas och skitprat senare hemma hos mej så gick vi till Rocktails för att söka upp några vi trodde var där, icke, och rocktails var dött + att musiken var hög och nära tinnitusgränsen så vi gick till Ollis istället. Konstigt nog kände jag typ ingen på hela stället så vi satt och pratade med 2 Tjöckbor hela kvällen innan vi gick hem.

Som sagt, man går mest runt överallt och pratar med alla man stöter på. Men nästa år kanske jag skippar Konstens natt. Jag har ju sett det nu iaf.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar