29 aug. 2012

New in town

Att Bergen är Europas regnigaste stad kan jag verkligen förstå, både igår och idag har det regnat störtskurar med jämna mellanrum. Både paraply och regnjacka har använts flitigt, men sedan när det är uppehåll så lyser solen och man allt för mycket kläder på sig. Svårt det här att klä på sig.

Idag checkade jag in på ett hostel uppe i bergen, i Bergen. Att få ett rum på SiB (studiebostäderna i Bergen) var alldeles omöjligt, allt var fullt. Överallt. Och det är också turistsäsong ännu i en månad här vilket innebär att de flesta hostel är fullbokade. Men till sist hittade jag ett i alla fall, Montana Guesthouse, skall bo här tills vidare men hoppet om att hitta en riktig lägenhet är ganska obefintlig. Det som är bra med att bo här är att det ingår frukostbuffé varje morgon, det finns tvättmaskin i källaren, kök med tallrikar, bestick, kryddor och gratis kaffe + att utsikten är underbar. Så fastän det blir lite dyrare än väntat så vet jag inte om jag vill bort härifrån. Här finns också en vandringsstig upp på Ulriken (tror jag att berget heter), som skall ta ca. en timme att gå upp för, så att så fort min hals slutar att klia och hostan ger med sig så ska jag upp dit med kameran i högsta hugg.

Det som också påstås, att Norge är dyrt stämmer nog bra. OH MY. En öl på en uteservering kostade ca. 9€, husmanskost på en lokal bar kostade 20€ och en mjölkliter i butiken kostade 3€(!!!!). Oj oj, jag har bestämt mig för att sluta äta mat. Jepp. Nej men jag tänker leva på frukostbuffén, havregrynsgröt och proteinshakear(hade med mig 900g proteinpulver från Finland, just in case). Det borde man väl överleva på, eller?

Nu regnar det igen.. jag skall bädda ner mig i sängen och sträckse någon av serierna jag fyllde datorn med före jag åkte. Hoppas halsen reder upp sig till imorgon så jag kan börja utforska området lite mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar