29 mars 2012

alla känner alla fenomenet

I ett kafferum vid ett företag i Jakobstad:
En ~40år man (aldrig sett människan förut) kommer in när jag står och torkar av ett bord..

Han: e mamm din från pensal?
Jag: (paus) ??? e nåo he..
Han: (lååång paus)
Jag: känder do en, elär ho veit do he?
Han: näää, int egentligen.. (paus igen)

Tänker i mitt stilla sinne att vad vill den här människan mej?

Jag: e to från pensal å kanski?
Han: NEENÅ, ja e från vexal ja!!!
Jag: Okej! (tänker: pensal/vexal, ihan sama)
Han: (paus IGEN)
Jag: (tänker: Nåjaaa, tryck ut he do ska ha sagt rej!!!)
Han: Ja e lika gambel som Marlens lilla bror... Granlund sa att do e Jonas å Davids syster.
Jag: ????????..vem e Granlund? Ho veit Granlund vem jag e? Känder ja Granlund?
Han: jaa int veit ja.
Han: Ja, ja veta int att Marlen hadd nan dootro.
Jag: okej?

Och så gick han ut..? Ursäkta? Varför? Jag har bara ett logiskt svar. Österbotten!! Man bara MÅST ta reda på vem alla är som man inte sett tidigare. Skulle varit intressant att vara med och höra på "Vem e hondi nyy stedeskån?" diskussionen.

HAHA.

2 kommentarer:

  1. Haha ! Ja du fia, det där känner vi nog alla igen! ;) Och grattis på födelsedagen förresten! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jå he e no viktit dehär att red ut vem alla e :p Å tack så mycket!!

      Radera