25 mars 2012

Träningsläger för marathonlöpare

Fiilisen jysst nu: Trött. Inte i huvudet men i kroppen, inte så att jag har träningsvärk men jag är riktigt seg. Allt går lite långsammare än normalt.

Kort fakta om Anders Szalkai som var dragplåstret för hela lägret:
Född 17.4. 1970 (41år)
Marathon expert, slutfört 58 st marathon, bästa tiden på 2.12.43(!!!!!)
har sprungit i genomsnitt 105km/vecka de senaste 29 åren.

Dvs. han vet vad han pratar om!

Lördagsmorgonen samlades vi alla för att dra iväg på löpskolning+backträning. Lätt uppvärming på ca.20 min tills vi kom till en lätt uppförsbacke där Anders Szalkai berättade lite om olika övningar som vi skulle testa. Vi sprang upp och ner för backen med olika knälyft, baksparkar och lätta hopp. Sen var det dax för intervaller på 60 sek, 40 sek, 30 sek. Jag spurtade så hårt att jag inte trodde benen skulle hinna med, sen nedvarvning samma sträcka hem på ca. 20 min, det blev sammanlagt 2h träning. Duschade å åt världens godaste lunch, inget skoj, på norvalla bjuder de på världens godaste mat, varje gång! Så sjukt gott, olika sallader, fisk eller kyckling, pasta eller ris, efterrätt och kaffe.

Efter lunchen var det föreläsning om olika träningsupplägg för att maximera sin träning. Efter det tog vi på oss löparskorna igen och körde lätt uppvärmning på 20 min för att sedan köra styrkeövningar för bål, armar och ben. Då redan började man känna sig lagom trött i kroppen.

Världens godaste middag!

Efter middagen var det avslappnande vattengymnastik i terapibassängen, sista fyspasset för dagen så man vred sista energin ur armar och ben. In i bastun efteråt och när jag fick på mej kläderna igen var jag så trött att jag var tvungen att lägga mej ner i omklädningsrummet en stund. Haha. Oj vad nöjd jag var över min egen prestation för dagen.
Bildbevis :) Behöver jag tillägga att det var skönt att gå och sova efteråt?

Söndag morgon 07.30 (06.30 vintertid): morgonlänk för ivriga. Man måste ju ta allt ur heljen tänkte jag och steg upp lite motvilligt på svaga ben efter gårdagens prestationer. Men det gjorde bra åt stelheten och benen kändes som nya igen. 

Världens godaste frukostbuffe!

Liten föreläsning om maxpuls och hur fort man skall springa på olika sträckor. Sen var det dax för långlänk, 2h rekomenderades det men eftersom jag inte tränar till nåt marathon iår så vände jag vid 50min så det blev sammanlagt 1h 40min. Helt onödigt att slita ut kroppen "bara för att"! Det gick oväntat lätt med tanke på att ja inte sprungit längre än ca.1h i ett sträck det senaste halvåret, och med tanke på att det hade snöat under natten så man var tvungen att kryssa runt vattenpölar och troktorspår i motvind.

Världens godaste lunch!

The End! Det var nästan lite tråkit att åka hem igen, det var så kul att träna med lika sinnade människor. Stämningen var så positiv och alla pushade varandra när det blev tufft. Mera såna heljer tack. Jag blev riktigt peppad till att springa ett marathon på nytt fastän jag dyrt och heligt lovade mig själv på mållinjen i Stocholm för snart ett år sen att jag inte skulle utsätta mej själv för något liknande igen. Men det kan väl jämföras med "jag skall aldrig dricka alkohol igen" känslan på söndag morgon ;) Det vet vi ju alla hur bra man håller.

5/5 toast får heljen i betyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar