3 juli 2012

Träningsvärk

Det är väldigt sällan jag nu för tiden får träningsvärk, men nu har jag, och det är riktitgt skönt. Det låter säkert helt sinnessjukt för de flesta, men så är det iaf. När man har träningsvärk vet man ju åtminstone att man tagit i liiiite mera än vad kroppen är bekväm med och att den fått ta ut sig ordentligt.

Eftersom det var måndag igår kände jag att någon motionsaktivitet inte skulle göra någon nytta så jag gick för att pröva på Sportis Gym här i Vasa. Jag har alltid undrat varför det är så populärt och hur det kan vara så otroligt dyrt. Så nu när jag ändå hade en gratis gång att pröva(fått från M&M gym i Åbo som jag var medlem i i vintras) så måste jag passa på, men ojoj. Som ny person på gymmet och utan vidare rundvandring så yrar man runt som i en laburint och vet knappt var man är och hur man ska komma sig ut igen. Djiiz vad mång olika små rum med olika redskap i. Det är också en av orsakerna till varför jag har träningvärk idag, jag var bara tvungen att gå runt överallt och pröva på olika saker i varje rum. För den som inte varit in dit så kan jag berätta att det finns typ allt och lite till. Löpmattor, crosstrainers, motionscyklar i mängder. Maskiner för allt tänkbart och otänkbart, massagestolar, pingisbord och flera olika salar för aerobics. Men bäst av allt att det fanns en hel massa frivikter, som är mina absoluta favoriter. Jag skulle inte behöva ett gym annat än för att det är motivationshöjande, jag använder ändå inga maskiner på gymmet(nästan), bara frivikter och min egen kroppsvikt.

Men om det är lika häfftigt som alla säger så vet jag inte. Plussidan med gymmet är att det är väldigt stort och att man aldrig behöver vänta på något redskap, och att det är så många små rum vilket gör att man inte behöver känna sig värst uttittad och man kan hålla på med sin egen grej bäst man vill.

Minussidan är också att det är väldigt stort, man får inte riktigt något begrepp om var något finns och man måste byta rum för olika övningar. Om man har sin egen rutin man följer blir man tvungen att springa av och an hela tiden för att kunna använda rätt redskap/maskin och det blir mera ett cardiopass än ett styrketräningspass. Det blir svårt att göra en kort och effektiv träning där. Kanske blir det en annan sak när man blir van med stället och man vet var allting finns, vem vet.

Nåja, nåja.. tvivlar på att jag kommer skaffa gymkort dit någon gång, kanske när jag blir stor, vuxen och rik och har pengar över att sätta på onödiga saker.

Nu skall jag gå ner till stranden och kika om det går att sola för första gången denna sommar. Jepp du läste rätt, jag Sofia har inte solat än iår. Det måste det bli ändring på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar